Kącik logopedyczny
„Mowa dana jest nam po to, żeby wyrażać myśli”
L.M. Montgomery
Nasza szkoła zapewnia opiekę logopedyczną dzieciom z Oddziału Przedszkolnego oraz uczniom z klasy I. Terapia odbywa się za pomocą tradycyjnych metod, jak i za pomocą zabaw i gier logopedycznych, a także w oparciu o nowoczesne programy multimedialne do terapii mowy.
RADY LOGOPEDY :
- Rozwój mowy dziecka przebiega do 5. roku życia.
- Ustawienie aparatu artykulacyjnego bez większych problemów odbywa się do 13. roku życia.
- Jeżeli dziecko ma kłopoty logopedyczne - nie wystarczą same ćwiczenia u logopedy.
- Aby usprawnić aparat mowy, wystarczy ćwiczyć z dzieckiem 5-10 minut dziennie według wskazówek logopedy.
- Niezwykle ważna jest systematyczność w wykonywaniu ćwiczeń.
- Im wcześniej zaburzenia mowy będą wykryte i ustalony zostanie tok postępowania, tym terapia będzie skuteczniejsza.
- Mowa w dużej mierze wpływa na całokształt rozwoju dziecka, a szczególnie na jego powodzenie w nauce.
Bez zaangażowania Rodziców każda terapia skazana jest na porażkę.
Drodzy Rodzice!
Pozwólcie robić dziecku miny przed lustrem - ćwiczcie język, wargi , policzki i żuchwę!
- Nie rozdrabniajcie dziecku pokarmów, a nauczy się ono prawidłowo gryźć i połykać.
- Bądźcie cierpliwi i opanowani! Terapia często bywa długotrwała.
- Dostrzegajcie nawet najmniejszy sukces dziecka !
- Nie korygujcie wymowy dziecka przy kimś!
- Ćwiczcie w domu, w samochodzie, na spacerze i podczas zabawy!
- Nie zmuszajcie dzieci do ćwiczeń podczas choroby czy złego samopoczucia!
- Rozmawiajcie z dzieckiem!
- Wysłuchajcie, co dziecko ma do powiedzenia!
- Czytajcie dziecku krótkie wierszyki, rymowanki, opowiadania, czasopisma dziecięce!
- Ograniczcie oglądanie telewizji i gry komputerowe!
Godziny pracy logopedy
TERAPIĄ LOGOPEDYCZNĄ W NASZEJ SZKOLE ZAJMUJE SIĘ
LOGOPEDA SZKOLNY – mgr MARIA ADAMCZYK
( SALA 27)
GODZINY PRACY
WTOREK 8:45 – 13:00
Badania przesiewowe
We wrześniu każdego roku w szkole zostały przeprowadzone logopedyczne badania przesiewowe, a ich celem było wyłonienie dzieci, które będą wymagały objęcia opieką logopedyczną. Badanie przesiewowe nie jest badaniem diagnostycznym w założeniu jego celem jest stwierdzenie u dziecka normy rozwoju mowy albo konieczności przeprowadzenia pełnego badania logopedycznego. Orientacyjnej ocenia podlega rozumienie i mowa czynna, artykulacja dziecka, budowa i sprawność aparatu artykulacyjnego oraz przebieg funkcji prymarnych – oddychania, odgryzania, żucia połykania. Badanie przesiewowe przeprowadzone zostało przez szkolnego logopedę.